Ale na běžné silniční motorky se vyrábí řetězy s těsnicím O-kroužkem. Lépe v nich drží mazivo a tím prodlouží životnost řetězu. Proto je to ideální volba pro běžné uživatele, kteří chtějí delší životnost a menší údržbu. O-kroužky se dělají s různými průřezy - O, X, Z, ZW. Aby takový řetěz déle vydržel, musí se správně udržovat. O-Kroužkový řetěz určitě čistit pouze přípravky, které jsou na řetězy určené. Nevhodným produktem můžeme těsnící kroužky postupně poškodit a zkrátit tak životnost. Stejně tak používat drátěný kartáč je také špatně, protože se poškodí těsnění. Po vyčištění a usušení se samozřejmě musí také správným přípravkem namazat.
Správný postup údržbu motocyklových řetězů
Čištění
Nestačí řetěz jen mazat, ale také čistit. Jelikož bez vyčištění mažete spíše tu špínu na řetězu usazenou a nedostane se mazivo všude kam má. Údržbu děláme vždy na jízdou nezahřáté motorce. Motorku zvedneme na centrální stojan a nebo na stojan pod zadní kyvku, abychom měli zadní kolo ve vzduchu a mohli jím volně otáčet. Pod motorku si můžeme dát třeba kartón, aby špína odkapávala na něj a ne na podlahu. Naneseme přípravek na čištění moto řetězů, necháme chvíli působit a očistíme kartáčem na řetěz. Prodává se také tzv. pračka na řetěz, která vyčistí dokonale mezi články díky štětinám. Určitě nepoužívat drátěný kartáč, aby jste nepoškodili O-kroužky. Po očištění nečistot, je dobré nanést ještě jednou přípravek pro čištění na řetěz a otřít do čistého hadru řetěz.
Mazání
Máme vyčištěno a po vyschnutí můžeme řetěz namazat. Doporučujeme mazat přípravky určenými pro mazání moto řetězů. Nevhodným přípravkem nemusíte docílit správného mazání řetězu. Pokud použijete jako mazivo olej ropného původu nebo vazelínu - dojde k nabobtnání o-kroužků a omezí se pohyb jednotlivých článků řetězu. Může být i mazivo méně přilnavé a při jízdě nám z řetězu vylítá, zůstane opět suchý řetěz což není dobře. Mažeme proto sprejem na řetězy na spodní straně řetězu z vnitřku. Je zbytečné řetěz přemazávat a po aplikaci maziva nechat alespoň 15min uschnout. Následně při jízdě se mazivo díky odstředivé síle roztáhne po celém článku řetězu a o-kroužkách.
Intervaly údržby by měly být 500-1000km nebo po každém mytí a jízdě v dešti.
Správné přípravky na moto řetězy najdete v e-shopu
Správné napnutí řetězu na motorce
Motocyklové řetězy se postupem času opotřebovávají. Roztahují se jednotlivé články a tím se i obrušují zuby na kolečku s rozetou. Proto musíme průběžně když je potřeba řetězy dopínat. Ideální kontrola napnutí řetězu je při každém mazání. U silničních motocyklů je správné napnutí cca 3cm. U cestovních strojů a endur to jsou 4cm a více. Největší vůli je u crossek do terénu. Správný postup seřízení napnutí řetězu najdeme v uživatelské příručce. Nejčastěji to je povolení osy zadního kola a po stranác máme mechanismy pro dopnutí, musí se na obou stranách stejně aby jsme měli kolo vystředěné. Jiný způsob je u motocyklů s letmo uloženým kolem.
Poznat že řetěz je opotřebovaný a je nutná výměna lze poznat vcelku jednoduše. Pohledem poznáme zda není řetěz nepravidelně vytahaný (nepravidelný průvěs), má boční vůli v článcích a za jízdy můžeme cítit šustění, vrzání i škubání. Nejčastěji to je cítit ve stupačkách. O-kroužky jsou zpuchřelé a propouštějí mazivo. V nejhorším případě jsou již popraskané válečky nebo i články! Souměrně s řetězem se opotřebuje i ozubení převodových kol. Proto se má měnit celá řetězová sada a ne jen řetěz. Jelikož původní rozety budou nepravidelně vytvarované (zuby do pily) a tím by vytahaly i nový řetěz dříve.
Motocyklové řetězy i celé sady zakoupíte také u nás na need4moto.cz
Výměnu řetězové sady provádíme také v našem servise zákazníkům